سفارش تبلیغ
صبا ویژن

( کامران یوسف شهروی ) کتاب ها سرسحر - پگاه بیداری

صفحه خانگی پارسی یار درباره

محل تولد کورش

محل تولد کوروش بزرگ :

طبق نوشته های هرودت و گزنفون مورخان یونانی کوروش در روستایی به نام پارسوماش که جزو ساتراپ (استان) انشان بوده و در حال حاضر شامل شهرهای بختیاری نشین (لرزبانها) میشود به دنیا آمده (نزدیکی های مسجد سلیمان) که الان به آن منطقه میگویند بردنشانده و در موزه ملی ایران باستان نیز آثار باستانی مربوط به این مکان به وفور یافت میشود.

برد در گویش لری به معنی سنگ است، در پرستشگاه بردنشانده سنگی هست که به شکل یک ستون در زمین نشانده شده است. بلندی این سنگ 5/3 متر و قطر آن 50 سانتی‌متر است. باستان ‌شناسان آنرا قدیمی‌ترین پرستشگاه روباز ایرانی می‌دانند و کنده‌ کاری آن به دوره هخامنشیان باز می‌گردد. این بنا در مسیر مسجد سلیمان به اندیکا جای دارد.

مورخان زادگاه کوروش را (آنشان) ناحیه ای در کنار ایلام  (بختیاری امروز) دانسته اند. دلیل این گروه از نویسندگان اعلامیه خود کوروش معروف به استوانه کوروش است که در بابل کشف شده است. زیرا کوروش در اعلامیه مذکور خود را پادشاه (آنشان) دانسته و نامی از پارس بمیان نیاورده است. این نویسندگان معتقدند که چون کوروش پادشاه (آنشان) بوده , زادگاه وی نیز باید (آنشان) باشد. 

 گروه دیگری از تاریخ نویسان نیز بر این عقیده اند که چون پادشاه ماد برای غلبه بر کوروش به (انشان) که کوروش با لشکر خود در آنجا بوده , لشکر کشی کرده , بنابراین زادگاه و محل سکونت کوروش نیز باید (انشان) باشد.