سفارش تبلیغ
صبا ویژن

( کامران یوسف شهروی ) کتاب ها سرسحر - پگاه بیداری

صفحه خانگی پارسی یار درباره

زمان ورود لرها به ایران

زمان ورود لرها به ایران


پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز (BoyerNews.com  ) :

یک دوستدار میراث فرهنگی گفت: قوم لر و کرد که در جنوب و جنوب غربی ایران زندگی می‌کنند از ساکنان اولیه ایران هستند.

 

به گزارش بویرنیوز، یونس شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا منطقه خوزستان اظهار کرد: لرها که جمعیت زیادی از ایران را تشکیل می‌دهند از ساکنان اولیه ایران، قبل از ورود آریایی‌ها بودند. لرها از جمله اقوامی هستند که تمدن شوش و عیلام را به وجود آوردند.

 

وی ادامه داد: اکثر لرها در جنوب ایران و در استان‌هایی همچون خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر و چهارمحال و ‌بختیاری زندگی می‌کنند و فقط در لهجه و گویش تفاوت دارند در غیر این صورت زبان اصلی همه آنها لری است.

 

شفیعی با اشاره به این‌که بسیاری از واژه‌ها و اصطلاحات لری در زبان ایرانیان باستان و در کتاب‌هایی همچون اوستا، شاهنامه و در بسیاری از بخش‌های ادبیات کلاسیک وجود دارد، گفت: با توجه به این‌که این اصطلاحات بار معنایی خاصی در فرهنگ ایرانی دارند این حساسیت را می‌طلبید تا عده‌ای جمع شوند و واژگان لری را گردآوری کنند.

 

وی افزود: ما معتقدیم که شعر لری برگرفته از زبان مادری ما است و زبان مادری همچون شیر مادر بر گردن ما حق دارد.

 

این دوستدار میراث فرهنگی همچنین از وجود انجمن ادبی “بلازه” خبر داد و گفت: این انجمن در نشست‌هایش پیرامون شعر لری، ظرفیت‌های شعر لری، نقد ادبی و خط‌ مشی صحیح شاعرانی که می‌خواهند نسبت به شعر لری اهمیت نشان دهند و فعال باشند فعالیت می‌کند

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.
info@boyernews.com